طعم تندرستی با مصرف سبزی ها
طعم تندرستی با مصرف سبزی ها

طعم تندرستی با مصرف سبزی ها

سبزی های قرمز رنگ

سبزی های قرمز رنگ مثل گوجه فرنگی، فلفل دلمه قرمز و کلم بنفش دارای انوئاع مختلفی فیتوکمیکال ها می باشند که نقش بسزایی در پیشگیری از بیماری های قلبی عروقی و سرطان پروستات دارند.

مصرف سبزی های خانواده کلم نیز ارزش غذایی بالایی برخوردارند. ایندول موجود در انواع کلم دارای خاصیت ضد سرطانی است.از سبزی های خانواده کلم می توان به کلم برگ، کلم بروکلی، گل کلم و کلم بنفش اشاره کرد.

سبزی ها منبع غنی از ویتامین C محسوب می شوند.این ویتامین به عنوان یک آنتی اکسیدان نقش بسزایی در افزایش جذب آهن غذا و پیشگیری از کم خونی، تقویت سیستم ایمنی، ترمیم زخم ها  و پیشگیری از سرطان دارد.

طعم تندرستی با مصرف سبزی ها سبزی های برگ سبز 

سبزی های برگ سبز  دارای کاروتنوئیدها، لوتئین و فلاونوئیدها هستند که این مواد بدن را در مقابل  سرطان ها محافظت می کنند. همچنین این نوع سبزیجات منبع غنی از عنصر منیزیم هستند که در پیشگیری از بیماری های قلبی عروقی، فشار خون، دیابت، اسپاسم عضلات و پوکی استخوان  نقش بسزایی دارند.کرفس، کاهو، اسفناج، کلم بروکلی و انواع سبزی خوردن از جمله سبزی های برگ سبز می باشند.

فواید مصرف روزانه سبزی

مصرف روزانه سبزی ها به دلیل دارا بودن ویتامین های گروه  B، ویتامین C، ویتامین  A و املاح معدنی از جمله آهن، منیزیم، پتاسیم و همچنین مواد آنتی اکسیدانی از جمله فلاونوئیدها و کاروتنوئیدها، می تواند از ابتلا به بیماری های مختلف پیشگیری کند.مقدار توصیه شده از گروه سبزی ها در هرم راهنمای غذایی روزانه 3 تا 5 واحد است.هر واحد از سبزی ها حاوی 5 گرم کربوهیدرات، 2 گرم پروتئین، 3-2 گرم فیبر و   25 کیلوکالری انرژی است.

طعم تندرستی با مصرف سبزی ها

منظور از یک واحد سبزی معادل:

یک لیوان سبزی خام برگ دار مانند اسفناج، کاهو  یا یک دوم لیوان سبزیجات پخته یا خرد شده یا نصف لیوان نخودسبز، لوبیاسبز، هویج خرد شده یا یک عدد گوجه فرنگی یا هویج یا خیار متوسط می باشد.

نقش مصرف سبزی ها در سلامت

پیشگیری از سرطان:

مصرف روزانه سبزی ها یکی از عوامل مهم پیشگیری از سرطان است که این اثر مربوط به آنتی اکسیدان هایی مانند فلاونوئیدها، کاروتنوئیدها، ویتامین های A، C، فولات و فیبر غذایی است.
این مواد به عنوان سرکوب کننده تومورهای سرطانی نقش بسزایی دارد.همچنین فیبر موجود در سبزی ها در پیشگیری از سرطان بویژه سرطان دستگاه گوارش حائز اهمیت می باشد.

کاهش خطر ابتلا به فشارخون بالا:

سبزی های مختلف دارای عنصری به نام پتاسیم هستند. پتاسیم یکی از املاح معدنی مهم برای بدن است که کمبود آن در بدن می تواند زمینه ساز بیماری های قلبی باشد.بنابراین از طریق مصرف روزانه سبزی ها به خصوص جعفری، کرفس، لوبیاسبز، خیار، گوجه فرنگی، کدو حلوایی، اسفناج، نخودفرنگی و قارچ که غنی از این عنصر هستند، می توانید خود را در برابر بیماری های قلبی عروقی و فشار خون بالا ایمن کنید.

کاهش خطر ابتلا به دیابت:

سبزی ها به دلیل دارا بودن فیبر بالا می توانند با کاهش جذب و کاهش روند آزاد شدن قند در خون احتمال ایتلا به دیابت را کاهش دهند.

طعم تندرستی با مصرف سبزی ها

کاهش خطر بیماری های قلبی عروقی:

فیبر موجود در سبزی ها با کاهش جذب چربی ها در روده،باعث کاهش تری گلیسرید و کلسترول بد خون می شوند و در نتیجه بیماری های قلبی عروقی را کاهش می دهد.
پیشگیری از اضافه وزن و چاقی: وجود فیبر در سبزی ها به دلیل کاهش جذب مواد قندی و چربی ها و افزایش احساس سیری از اضافه وزن و چاقی هم پیشگیری می کند.

طعم تندرستی با مصرف سبزی ها
رعایت تنوع در مصرف سبزی ها

سبزی های نارنجی مانند هویج، کدو تنبل، کدو حلوایی و فلفل دلمه ای نارنجی دارای بتا کاروتن هستند. بتا کاروتن رنگدانه ای است که در بدن به ویتامین A تبدیل می شود.این ویتامین بدن را در مقابل سرطان ها محافظت می کند و باعث تقویت سیستم ایمنی بدن، جلوگیری از ابتلا به بیماری ها و حفظ سلامت پوست و بینایی می شود.

اشتراک گذاری این مطلب:

آخرین مقالات

مراقبت دوران نوزادی

question_answer0
مراقبت دوران نوزادی تغذیه با شیر مادر ، در سلامت حال و آینده مادر و کودک اثرات بسیار مهمی دارد…

میومکتومی

میومکتومی اندازه و سایز فیبروم ها از بسیار کوچک که با چشم اندازه و سایز فیبروم ها از بسیار کوچک…

کورتاژ

کورتاژ باز کردن دهانه رحم و تخلیه بافت آن را کورتاژ میگویند.این عمل یکی ازشایع ترین عمل های زنان است…
Safety tips for taking medicine

متورال یامتو پرولول

متورال یامتو پرولول : از متورال برای درمان آنژین صدری (درد قفسه سینه) و فشار خون بالا استفاده می شود.…
فهرست