سرطان سینه شایع‌ ترین نوع سرطان در بین زنان است و سالیانه بر زندگی ۲٫۱ میلیون زن در جهان تأثیر می‌ گذارد . همچنین سرطان سینه دومین علت اصلی مرگ و میر در میان زنان است . در حال حاضر شیب درمان سرطان در کشورهای پیشرفته به سمت بالا می‌ رود در حالی که در کشور هایی مانند ایران وضع این گونه نیست . علت این امر ، عدم دسترسی به شیوه‌ های جدید درمانی و دارو های جدید نیست . مشکل ما در تشخیص به موقع است . در واقع ، بیمار دیر به پزشک مراجعه می کند . اگر بیمار در مرحله اول سرطان به پزشک مراجعه کند حتی در بسیاری از اوقات نیاز به شیمی درمانی هم ندارد . افزایش احتمال زنده ماندن پس از ابتلا به سرطان سینه ، یک فرمول بیشتر ندارد و آن هم تشخیص به موقع است . به همین منظور بیشتر تلاش ها در طول ماه آگاهی رسانی نسبت به سرطان سینه ، تشویق به انجام معاینات بالینی پستان ، ماموگرافی ، سونوگرافی و … است .

علائم و تشخیص سرطان پستان

احساس توده در پستان ، ترشح همراه با خونریزی از نوک پستان و درد پستان از مهم ترین علائم سرطان سینه هستند ؛ البته تغییر در اندازه یا شکل پستان ، به داخل کشیده شدن یا برگشتن نوک پستان ها با قرمزی و جوش در اطراف نوک پستان ، کشیده شدن پوست پستان ، زخم و تورم و ایجاد ورید های واضح روی پستان و تورم بازو از علائمی هستند که ممکن است در سرطان سینه ظاهر شوند .همواره راه اول در تشخیص سرطان سینه، معاینه سینه توسط خود فرد است . بسیار توصیه می‌ شود معاینه سینه در روز آخر قاعدگی و در زیر دوش حمام که سینه لغزنده‌ تر است انجام شود .ماموگرافی سالانه در زنان بالای ۳۵ سال ، خود آزمایی ماهیانه پستان بعد از سن ۲۰ سالگی ، معاینه بالینی پستان توسط پزشک در زنان ۲۰ تا ۴۰ سال به صورت هر ۳ سال و در زنان بیش از ۴۰ سال به صورت سالانه ، بسیار مهم است و تاثیر قابل توجهی در تشخیص به موقع و درمان موثر سرطان سینه دارد .

رعایت چه نکاتی ریسک ابتلا به سرطان سینه را کاهش می دهد؟

  • اگرچه برخی ریسک فاکتور ها مانند سابقه خانوادگی قابل تغییر نیستند ، ولی با ایجاد تغییراتی در سبک زندگی می توان ریسک ابتلا به سرطان سینه را کاهش داد .
  • نوشیدن الکل را محدود کنید ، زیرا حتی مقادیر کم الکل نیز خطر ابتلا به سرطان را افزایش می‌ دهد .
  • سیگار نکشید ، شواهد حاکی از ارتباط بین سیگار کشیدن و افزایش خطر ابتلا به سرطان سینه است ، به ویژه در زنان یائسه .
  • وزن خود را کنترل کنید ، اضافه وزن یا چاقی خطر ابتلا به سرطان سینه را افزایش می‌ دهد . این امر به ویژه در مواردی اتفاق می‌ افتد که چاقی در سنین بالاتر ، به ویژه پس از یائسگی رخ دهد
  • تحرک می‌ تواند به شما در حفظ وزن سالم کمک و شما را از سرطان دور کند
  • مصرف یک رژیم غذایی سالم ممکن است خطر ابتلا به سرطان سینه را کاهش دهد .رژیم غذایی با چربی بالا ریسک ابتلا به سرطان سینه را افزایش می دهد .
  • دوری از استرس و اضطراب هم نقش موثری در ‌کاهش ریسک ابتلا به سرطان سینه دارد .
فهرست